مقالاتی در مورد: معاملات و سفارش‌ها

چطور سفارش محدود در یک قیمت خاص بگذارم؟

سفارش محدود، نوعی سفارش است که با استفاده از آن، می‌توانید در قیمت مشخصی رمزارز موردنظر خود را خریداری کرده یا بفروشید. بنابراین زمانی که این نوع سفارش ثبت می‌شود، در دفتر سفارشات (اوردربوک) باقی خواهد ماند تا بازار به قیمت موردنظر برسد و سپس سفارش مورد نظر انجام شود.

چه زمانی از سفارش محدود استفاده می‌کنیم؟



این نوع سفارش یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین سفارشات در پلتفرم‌های معاملاتی است. معامله‌گران در شرایط مختلف می‌توانند از سفارش محدود استفاده کنند. مثل زمانی که قیمت یک دارایی به‌سرعت در حال صعود یا سقوط است و معامله‌گر نگران سود و ضرر احتمالی خود می‌شود. همچنین به‌طور معمول زمانی که معامله‌گر قیمت خاصی از دارایی را مدنظر دارد که صرفاً در همان قیمت می‌تواند سود کند، از این نوع سفارش بهره می‌برد.

فرض کنید یک تحلیل‌گر تحلیل می‌کند که قیمت فعلی بیت‌ کوین (مثلا ۶۰.۰۰۰ دلار) بالاست و پیش‌بینی سقوط تا ۵۲.۳۰۰ دلار را کرده است. او می‌تواند یک سفارش محدود تنظیم کند که فقط در صورت رسیدن قیمت بیت‌ کوین به ۵۲.۳۰۰ دلار یا پایین‌تر، تکمیل شود.

برای ثبت سفارش محدود یا Limit Order در پلتفرم بیت‌پین سه قسمت وجود دارد که با پر کردن دو مورد از آن‌ها، سومی به‌طور خودکار پر می‌شود. این سه قسمت عبارت‌اند از:

قیمت: قیمت موردنظر شما برای خرید یا فروش هر واحد رمزارز.
مقدار: تعداد رمزارزی که قصد خرید یا فروش آن را دارید؛ به‌طور مثال اگر قصد خرید ۰.۱ واحد از یک ارز دیجیتال را دارید، عدد ۰.۱ را وارد می‌کنید.
کل: قیمت موردنظر شما ضرب در مقدار رمزارزی که قصد خرید یا فروش آن را دارید، معادل کل مبلغ پرداختی (برای خرید) یا کسب شده (از فروش) می‌شود.

چگونه در بیت‌پین سفارش محدود ثبت کنیم؟



برای ثبت سفارش محدود در بخش معامله بیت‌پین، گزینه محدود را انتخاب کرده و گام‌های زیر را طی کنید:

در این قسمت قیمت و مقداری که می‌خواهید، وارد کنید.
حالا با زدن دکمه خرید/فروش، اطلاعات سفارش برای شما پیش‌نمایش می‌شود.
هنگامی که سفارش را تایید می‌کنید، این سفارش در دفتر سفارشات ثبت خواهد شد.
حالا هر زمان که بازار رمزارز موردنظر به قیمت سفارش شما برسد، سفارشتان طی یک یا چند معامله، انجام خواهد شد. (تفاوت سفارش و معامله)

به‌عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهیم با ۱۰۰ درصد موجودی ریالی خود (یا مقدار دلخواه انتخاب شده)، بیت کوین با قیمت ۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان خریداری کنیم. این سفارش پس از تعیین قیمت و مقدار و ثبت نهایی، در قسمت پیشنهادات خرید در دفتر سفارشات ثبت می‌شود.

حالا هر وقت قیمت بیت کوین به ۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان رسید، در صورت وجود سفارش متناظر با این قیمت و این مقدار، این سفارش هم انجام خواهد شد. یعنی اگر مثلاً قصد خرید ۰.۵ بیت کوین داشته باشید، باید در طرف مقابل سفارش فروش با قیمت ۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان و حجم ۰.۵ بیت کوین هم وجود داشته باشد تا این سفارش تکمیل شود. در غیر این صورت، ممکن است تنها درصدی از سفارش تکمیل شود و برای کامل شدن آن، نیاز به سفارش‌های فروش دیگری باشیم.



چند نکته:
زمانی که سفارشتان ثبت می‌شود، شما می‌توانید وضعیت این سفارش را در قسمت سفارشات باز مشاهده کنید.
در اینجا درصد پر شده میزانی از سفارش که انجام شده است را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر نصف سفارش انجام شده باشد، در این بخش میزان ۵۰ درصد را مشاهده خواهید کرد.
ضمناً امکان لغو سفارش در همین بخش سفارشات باز و از طریق دکمه لغو در انتهای سمت چپ سطر هر سفارش، وجود دارد.




برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به این مقاله آکادمی بیت‌پین مراجعه کنید:
https://bitpin.ir/academy/stoplimit-and-limitorder/ و استاپ لیمیت (Stop-Limit) چیست؟)

به روز شده در: 23/03/2024