مقالاتی در مورد: معاملات و سفارش‌ها

مفهوم سفارش‌گذار (میکر) و سفارش‌پذیر (تیکر) چیست؟

فعالین بازارهای معاملاتی رمزارز، از دو گروه Maker و Taker تشکیل شده‌اند.

سفارش‌گذار (Maker)، سفارشات خرید یا فروشی را ایجاد می‌کند که بلافاصله انجام نمی‌شوند (برای مثال، سفارش محدود وقتی قیمت بیت کوین به ۸۰ هزار دلار می‌رسد، بیت کوین فروخته شود) و باید منتظر فرد دیگری باشد تا در جهت عکس این سفارش و با همین قیمت، سفارش دیگری ثبت کند تا معامله انجام شود (تفاوت سفارش و معامله). در اینجا شخصی که سفارش دوم را ثبت کرده و در حال پر کردن سفارش نفر اول است، سفارش بردار (Taker) نامیده می‌شود.

به‌صورت خلاصه می‌توان این‌طور گفت که در یک معامله، سفارشی که زودتر ثبت شده سفارش Maker و سفارشی که آن را پر می‌کند، سفارش Taker است.

فرض کنید شما سفارش خرید بیت‌کوین در قیمت ۵۰.۰۰۰ دلار را ثبت می‌کنید، در حالی که قیمت بازار این رمزارز ۷۰.۰۰۰ دلار است. در چنین شرایطی، سفارش فروش بیت‌کوین ۵۰ هزار دلاری در بازار وجود ندارد و سفارش شما، بدون اینکه کامل شود، در دفتر سفارشات (اوردربوک) ثبت خواهد شد. حالا فرض می‌کنیم که بازار نزولی شده و قیمت بیت‌کوین به ۵۰ هزار دلار می‌رسد و شخص دیگری با ثبت سفارش فروش این رمزارز در قیمت ۵۰ هزار دلار، سفارش شما را پر می‌کند. در این مثال، شما به‌عنوان کسی که سفارش خود را زودتر ساخته‌اید، Maker هستید و فردی که بعداً با ثبت سفارش فروش، سفارش شما را کامل کرده، Taker است.

البته سرعت بازار معاملات و نزدیکی قیمتی و زمانی سفارش‌ها به یکدیگر، بسیار بیشتر از مثال فوق است. ضمن اینکه در بازارهای معاملاتی، افردای تحت عنوان بازارساز (Market Maker) هم فعالیت دارند که همواره تعداد زیادی سفارش در قیمت‌های مختلف ثبت می‌کنند تا به محض رسیدن قیمت بازار به عدد مورد نظر، یا ثبت سفارش توسط شخص دیگری در آن قیمت، بتوانند دارایی مربوطه را خریداری کنند یا بفروشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید از مقاله زیر در آکادمی بیت‌پین استفاده کنید:
میکر (Maker) و تیکر (Taker) در بازار چه کسانی هستند؟

به روز شده در: 26/03/2024